Imponera och konvertera dina besökare med CRO
Vårt mål är att skapa en lösning som innebär direkta resultat för ditt företag. Din hemsidas design blir ett ansikte utåt som speglar ditt varumärke och dina värderingar. Utseendet är däremot bara grunden av designarbetet. Vi jobbar dessutom med att försäkra webbplatsens funktion och att den uppfyller sitt syfte – att nå och konvertera dina kunder.
Alla besökare är en möjlighet för ökad lönsamhet, och vi vill se till att den blir så hög som möjligt. Vi arbetar strukturerat och resultatfokuserat med CRO för att ge dig en långsiktig lösning.
Vad är CRO?
CRO står för Conversion Rate Optimization, konverteringsoptimering på svenska. Optimeringen består av att systematiskt öka andelen av besökare som genomför önskvärda handlingar på din hemsida. Detta handlar på många webbutiker om att få kunder att genomföra köp – men kan även bestå av andra saker som att till exempel registrera sig, lägga till varor i en önskelista eller att fylla i ett formulär.
Varför är det viktigt?
Konverteringsoptimering handlar i e-handelsprojekt om att maximera vinsten och minimera kostnaden för varje enskild försäljning. Det är lätt att förstå varför detta skulle kunna löna sig för ett företag att satsa på. Med tydliga konverteringsmål kan dock alla typer av hemsidor tjäna på att lägga tid på att optimera sina sidor. Alla bra hemsidor har ett syfte – och CRO underlättar processen att uppfylla detta syfte.
I kombination med SEO, som går ut på att öka trafiken till din hemsida, blir CRO ett mycket kraftfullt verktyg att öka din lönsamhet.
Information genom testning och analys
Insamling av information genom tester görs initialt i ett projekt, men även löpande genom processen och efter det att sidan har lanserats. Dessa tester genomförs för att få en uppfattning om hur dina potentiella kunder agerar och tänker när de besöker din hemsida. Vi samlar in information med hjälp av olika verktyg som till exempel Google Analytics och Heat-maps. Dessutom genomför vi så kallade A/B tester som jämför två olika versioner av en webbplats. Med hjälp av resultatet av testningen kan vi peka ut vad som fungerar bäst för din hemsida.
Vi utgår från ditt Varumärke
För att din hemsida ska särskilja sig från dina konkurrenter och reflektera ditt företag utgår vi alltid från ditt varumärke i designprocessen. Har du ingen framarbetad grafisk profil sätter vi oss ner tillsammans och diskuterar dina värderingar och inspirationer tills vi har hittat en riktning som känns rätt.
Användbar design
Förutom att arbeta mot en personlig designlösning för just dig lägger vi stor vikt på att skapa användbara och tydliga hemsidor. Här får affärsnyttan prioritet, då en användbar och tillgänglighet alltid genererar bättre resultat. I princip alla fall blir en användbar design även mer stilren och tilltalande.